Bu ünitemizde konuşma sesi bozukluğu olan her yaştan bireye danışmanlık, değerlendirme ve terapi hizmeti verilmektedir.
Dodd (2005), konuşma sesi bozukluklarını beş alt başlık altında kategorize etmektedir:
|
Fonolojik gelişim sürecinde çocuklar kullanılan dile ait fonolojik kuralların öğrenildiği belirli dönemler vardır. Bu süreç içinde çocuklar konuşma sesini artüküle edebilse de hedef sözcükte hatalı üretim yapabilirler. Bu hatalar konuşma seslerinin yer değiştirmesi, atlanması ya da farklı şekilde üretilmesi şeklinde olabilir. Fonolojik sürecin yaklaşık 4-5 yaşlarında tamamlanması beklenir. Dil kurallarına ait bilgiyi edinme güçlüğü olarak tanımlanabilecek olan fonolojik bozuklukta, çocuk anlaşılır bir konuşmaya sahip değildir. Aileleri tarafından “bebeksi” bir konuşması var şeklinde tanımlanabilirler. Bu bozukluğa sahip çocuklar okul döneminde ciddi okuma yazma problemleri gösterebilirler. |
|
|
|
|
|
Genel gelişim süreci içerisinde konuşma seslerinin kazanıldığı belli yaşlar vardır. Bireyin yaşına uygun konuşma sesini çıkarılış yeri, biçimi, hızı, zamanlaması ve basıncı bakımından doğru üretememesi artikülasyon bozukluğu şeklinde tanımlanmaktadır. Bu bozukluk yapısal bir nedene (dudak damak yarığı, diş problemleri, işitme kaybı vb.) bağlı olabileceği gibi herhangi bir neden olmadan da görülebilir. |
|
Tutarsız fonolojik bozukluğa benzer fakat çocukluk çağı apraksisi, motor planlama düzeyinde bir sorundur. Arama davranışları ve tekrarlayan hareketlerde tutarsızlıklarla karakterizedir. |
Randevularla ilgili bilgi için Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü sekreterliğimize müracaat ediniz
Bölüm sekreteri: Mine Hazer
İletişim: 0312 216 26 24
https://sbf-dkt.gazi.edu.tr/view/page/221013
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.